header

PRATEN LUCHT OP

Je geneert je dat je ‘het’ niet aankunt. Bijna iedereen heeft daar last van: schaamte over psychische problemen, want misschien vinden ze je daardoor wel minder geslaagd dan je graag laat geloven. Ons imago is ons heel dierbaar. De samenleving prent je dat ook in: jij bent zelf verantwoordelijk voor al je keuzes, en dus ook voor de gevolgen. Doe je het goed dan krijg je veel waardering en support, gevolg:je voelt je heel goed over jezelf. Dat is heerlijk!  Gaat het mis:dan is dat jou ‘eigen schuld’, en had je maar beter moeten kiezen. Je schaamt je dat je zo tekort bent geschoten, en voelt je waardeloos. Begrijpelijk dat je dan niet snel geneigd bent ‘om de vuile was buiten te hangen’, je wilt niet overkomen als een sukkel die zijn eigen boontjes niet kan doppen! 

Wat heb je aan praten?

  • Door te praten over je problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. En dan kun je er iets aan doen, als ze er mogen zijn. Zolang je ze ontkent blijven ze en worden meestal ook groter, in plaats van ‘vanzelf te verdwijnen’.

  • Wie hardop nadenkt krijgt overzicht over het probleem: meer zicht op de aard en omvang van de klachten.

  • Bovendien ontdek je ook nog eens dat jij niet de enige bent met dit probleem.

  • Iemand die meedenkt kan je helpen met andere ogen naar een probleem te kijken.

Daarom is praten met je partner of een vriend of vriendin nuttig. Je kunt ook praten met een geestelijk verzorger of een vertrouwenspersoon op je werk. En heel vaak is dat al genoeg, heb je na een gesprek door hoe voor jou het probleem opgelost kan worden. Gewoon: door erover te praten. Soms kan dit al voldoende zijn om weer zelf verder te kunnen. 

Professionele zorg
Heb je echt te kampen met een depressie dan is de huisarts de eerst aangewezen persoon. Als er direct een behandeling nodig is, dan zijn gesprekken met een hulpverlener voor geestelijke gezondheid een goede optie. Deze gesprekken werken even goed als medicijnen, maar vragen wel een stevige inzet van je. Soms is ook een combinatie van pillen en praten de beste optie, daarvoor heb je GGZ hulp nodig.

Counseling
Een counselor werkt met name in het voortraject naar de GGZ, en kan je zo nodig doorverwijzen. Counselors maken vooral werk van wat jij wilt veranderen. Je wordt begeleidt via een concreet stappenplan om daar aan te werken, je blijft dus niet eindeloos terugkomen. Een pastorale counselor werkt meer specifiek vanuit een christelijke visie op de problemen en oplossingen, gebaseerd op Bijbelse principes voor het leven. Je leert in geloof te ontdekken en aanvaarden wat jij wilt veranderen en hoe je dat concreet kunt doen vanuit de Bijbel.


Hoe werkt het?
Er wordt eerst tijd genomen om er achter te komen wat je klachten zijn. Meestal vul je vooraf een vragenlijst in. Daarna bespreek je samen wat in de gesprekken centraal zal staan. De rode draad is meestal hoe jij tegen situaties aankijkt. Soms maken we de omstandigheden met onze gedachten veel zwaarder en somberder dan noodzakelijk. Je leert op die manier jezelf en jouw situatie met een andere blik te bekijken. Dit gebeurt niet alleen op een abstract niveau. Je past de kennis toe in concrete probleemsituaties en je krijgt praktijkopdrachten mee om mee te oefenen in het dagelijks leven. Het doel is het vinden van een passende oplossing voor je problemen.

 Ik wil je aanmoedigen om de eerste stap naar de oplossing te zetten, en te reageren via het contactformulier hieronder. Een persoonlijke mail kan ook, als jij er maar verder door komt.

Comments powered by CComment

Agnes Visser

Mijn werk is mensen in geestelijke of psychische nood te-recht helpen. Mijn passie is dit te doen vanuit mijn christelijke achtergrond en met oog voor zingeving in dit leven.

Agnes visser 2018

cronjob